Dette dokument er en vejledning til anvendere af CM-CMS for “Min Graviditet”. Formålet med dokumentet er at give anvendere et overblik over løsningen, med særlig fokus på oprettelse af nye CMS-brugere og oprettelse og redigering af CMS-indhold.
CM-CMS har til formål at lade anvendere selvstændigt administrere indholdet i “Min Graviditet” uden behov for involvering af leverandøren. Anvendere kan foretage ændringer i testmiljøet og migrere nyt indhold til produktionsmiljøet gennem CMS administrationspanelet. Denne fleksibilitet giver anvendere fuld kontrol over indholdet i “Min Graviditet” og sikrer, at indholdet altid er aktuelt og relevant for brugerne af appen. Løsningen lader anvendere oprette og administrere brugere af administrationsportalen.
I Strapi administrationpanelet er der konfigureret følgende indholdstyper:
Indholdstype | Beskrivelse | Relation |
Kategori | Indeholder titel og tilhørende artikler | Kategori “tilhører flere” artikler |
Artikel | Indeholder titel, beskrivelse, tags, boolean til angivelse af om artikel skal skjules på forside, samt tilhørende kategorier og sektioner | Kategori ”har flere” artikler Artikel “tilhører flere” sektioner |
Sektion | Indeholder titel, tekst, liste af ugenumre i graviditet/efter fødsel hvor sektionen er relevant, samt tilhørende artikler | Artikel “har flere” sektioner |
Tjekliste | Indeholder titel, beskrivelse, samt tilhørende tjektlistepunkter | Tjekliste ”tilhører flere” tjeklistepunkter |
Tjeklistepunkt | Indeholder titel, beskrivelse, samt tilhørende tjektliste | Tjekliste “har flere” tjeklistepunkter |
Ordforklaring | Indeholder ord og ordforklaring | |
Tekst | Indeholder titel, tekst, beskrivelse og unikt API-navn. Bruges til at oprette tekster om samtykkeerklæring, databeskyttelse osv. | |
FAQ | Indeholder spørgsmål og svar |
I Strapi administrationpanelet arbejdes der med følgende brugertyper:
Rolle | Beskrivelse |
Systemadministrator (Super admin) | En bruger med overordnede rettigheder, der administrerer systemindstillinger og brugeradgange. |
Redaktør med brugeroprettelsesrettigheder | En administrator, der har ansvar for indholdsoprettelse og -vedligeholdelse i administrationsportalen. |
Redaktør | En administrator, der har ansvar for indholdsoprettelse og -vedligeholdelse i administrationsportalen, samt oprettelse og administration af brugere. |
Brugere fra Sundhedsdatastyrelse og Komiteen for Sundhedsoplysning tildeles som udgangspunkt rollen "Redaktør". Enkelte brugere med ansvar for brugeradministration tildeles rollen "Redaktør med brugeroprettelsesrettigheder".
Brugere fra Trifork tildeles rollen "Super admin".
Nye brugere oprettes under Indstillinger Users ”Opret ny bruger”. Brugeren tildeles rollen ”Redaktør”.

Yderligere tildeles brugeren et midlertidig kodeord og ”Active” slås til.

Dermed kan den nye bruger logge ind i CMS administrationspanelet.
Første gang den nye bruger logger ind bør brugeren ændre kodeordet. Kodeordet ændres under profilindstillinger. Vælg egen bruger i listen og indtast nyt kodeord. Klik ”Gem”.
Som udgangspunkt skrives og redigeres indholdet i testmiljøet. Gennem testversionen af "Min Graviditet"-appen kan man se, hvordan indholdet fremstår i appen. Når indholdet er klar til at blive vist i produktionsversionen af “Min Graviditet”, kopieres indholdet til produktionsversionen af CMS'et, hvor det derefter markeres som "Offentliggjort".

| 10/4 2025 | Dikte Straadt/Trifork | Initiel udfyldning af dokumentation |