Sundhedsvæsenets Nationale Erstatnings-CPR (Nationalt eCPR) og eCPR-servicen
Registeret udbydes af Sundhedsdatastyrelsen, NSP og FMK
Kort introduktion til service
Nationalt eCPR er et register over personregistreringer til sikring af unikke erstatningspersonnumre på tværs af de sundhedsfaglige aktører, både til brug i lokale systemer, mellem aktører og til brug i nationale systemer så som FMK. Personregistreringerne har tilknyttet et Nationalt eCPR-nummer og stamdata til identifikation og fremsøgning af patienten.
eCPR-servicen benyttes til at oprette, fremsøge og vedligeholde personregistreringer og tilhørende data.
Nationalt eCPR og eCPR-servicen skaber tilsammen basis for en unik identifikation af en person med eCPR-nummer, således at digital udveksling af informationer i sundhedsvæsnet bliver muligt for patienter uden CPR-nummer.
Vision
Visionen for Nationalt eCPR er at udvikle og udrulle en løsning som sikrer at et eCPR-nummer er unikt knyttet til én person uden et kendt dansk CPR-nummer, på tværs af de danske sundhedsfaglige systemer og aktører i sundhedsområdet.
Set med det tværfaglige samarbejdsperspektiv er målet at understøtte digital kommunikation og samarbejde mellem aktører, både i praksissektoren, på sygehusene og i de nationale registre.
De decentrale løsninger til udstedelse af eCPR-numre, skal erstattes med en national service, som sikrer at samme eCPR-nummer ikke udstedes til flere personer. Den nationale service vil samtidig, når fuldt udrullet, være med til at sikre en minimering af antallet af personer med mere end ét eCPR-nummer.
Visionen om en national eCPR-løsning i sundhedsvæsenet understøttes i ’Strategi for digital sundhed 2018-2022’.
Jura
Nationalt eCPR kan bruges i sundhedsdomænet til understøttelse af patientbehandling, på lige fod med CPR.
Dvs. at brugen af Nationale eCPR-numre i lokale og nationale systemer følger dataansvaret som ved brug af CPR til samme formål.
Komponent og versioner
Kontaktoplysninger, servicebeskrivelse og testforhold
Alle henvendelser vedr. driftsforhold, skal foregå gennem National Servicedesk. ved oprettelse af supportsag her: https://www.nspop.dk/category/sup
Tekniske og support spørgsmål videresendes eventuelt til