
UDKAST TIL NY FIGUR OVER SUPPORTFLOW:
Untitled, Online Whiteboard for Visual Collaboration (miro.com)

Borgere skal enten henvende sig til
Sundhedspersoner brugere som møder en fejl i deres fagsystem skal henvende sig til
Hvis den lokale servicedesk vurderer at fejlen er ekstern, skal sagen meldes ind til den nationale servicedesk her.
Den nationale servicedesk yder teknisk support til løsningerne under Program for Et Samlet Patientoverblik.
Som beskrevet er supporten udelukkende for IT-leverandører og supportfunktioner hos parterne. Slutbrugere skal henvende sig direkte til parternes egne supportfunktioner (som beskrevet i supportflowet).
Det er vigtigt, at beskrivelsen af supportsagerne er præcise, som defineret via ovenstående link. Derved kan der hurtigere følges op på sagerne.
Der rådes også til at se listen over åbne supportsager på NSP igennem her, inden der oprettes en sag.
Hvis en sag er meldt ind til den nationale servicedesk og IT- eller driftsteknikere har behov for yderligere bistand for at kunne afhjælpe fejlen, og tager kontakt til 3. level support.
I sager, der vedrører PLSP eller PLO skal sagerne meldes ind via PLSP-support.
Supportorganisationer, der modtager henvendelser fra slutbrugere (sundhedspersoner eller borgere), kan starte med at gennemgå nedenstående tjekliste, inden sagen sendes videre. Tjeklisten skal bruges til at sikre, at sager afsluttes så hurtigt som muligt i de tilfælde, hvor der allerede findes svar på henvendelsen.
Eksempel på brug af tjekliste: En borger skriver til supporten i sundhed.dk, at de ikke kan se deres aftaler med kommunen. Supporten tjekker en ibrugtagningsoversigten, som viser, at den pågældende kommune endnu ikke har taget aftaleoversigten i brug, og kan dermed give borgeren besked og lukke sagen.
En sikkerhedshændelse er et brud på sikkerheden, der bringer data eller systemer i fare. En sikkerhedshændelse kan være et angreb udefra, en fejl begået af en medarbejder, læk af personoplysninger eller en teknisk fejl.
Eksempler på sikkerhedshændelser:
Mistet it-udstyr, fx laptop, mobiltelefon, usb-nøgle og lignende
Utilsigtet deling eller offentliggørelse af personoplysninger
Afsendelse af mail indeholdende personoplysninger uden kryptering
Afsendelse af mail/brev til forkert modtager
Videregivelse af flere oplysninger end nødvendigt
Utilsigtet sletning af oplysninger
Tildeling af forkerte rettigheder, således at en person får indblik i noget, som de ikke skulle
Virus og anden malware på din computer
Modtagelse, og besvarelse, af phishing mails
Et it-system, der er ikke virker, som det skal eller er utilgængeligt
Processen for håndteringen af sikkerhedshændelser er beskrevet i NSP Serviceaftale, som du finder hos din lokale serviceaftale ansvarlige.
Se blandt andet:
Vilkår - NSP services - Global Site (nspop.dk)
Vilkår for sikkerhedsforanstaltninger hos Serviceanvender - NSP services - Global Site (nspop.dk)
For servicemål på NSP og dennes services, se: Servicemål for NSP og services