Behandlingsrelationsservicen tilvejebringer en enkel it-teknisk måde at verificere og dokumentere en behandlingsrelation, der har været anvendt til informationsadgang. |
Offentlige og private dataansvarlige skal - under ansvar overfor Datatilsynet - træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at potentielt personhenførbare og fortrolige oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven, jf. persondatalovens §41, stk. 3.
Specifikt for sundhedsfaglige offentlige registre og elektroniske patientjournaler gælder det, at den, der indhenter oplysninger, skal være en sundhedsperson, der deltager i patientbehandling. Det kræves eksplicit, at der findes en aktuel behandlingsrelation imellem patienten og vedkommende sundhedsperson (se betænkning over forslag til lov om ændring af sundhedsloven).
I praksis implementeres de påkrævede tekniske og organisatoriske foranstaltninger af de enkelte serviceudbydere. For at gøre det nemmere at verificere en aktuel behandlingsrelation, tilbyder Sundhedsdatastryrelsen en national behandlingsrelationsservice (efterfølgende ”BRS”), som alle udbydere af nationale sundheds-it tjenester kan anvende til at verificere eksistensen og kvaliteten af en behandlingsrelation. Servicen opsamler og anvender informationer om eksisterende behandlingsrelationer fra blandt andet nationale registreringer om aktiviteter i sundhedsvæsnet.
Formålet med BRS er at gøre det muligt for serviceudbydere at forbedre de eksisterende sikkerhedsforanstaltninger, herunder muligheden for at målrette og effektivisereeksisterende stikprøvetagninger.
Med behandlingsrelation menes, at sundhedspersonen har en aktuel kontakt til borgeren. Det er i sundhedsloven nærmere defineret som
At patienten skal være »i behandling« påden behandlingsenhed, som sundhedspersonen er tilknyttet, dækker over enhver form for behandling, jf. sundhedslovens § 5, herunder ambulant behandling, indlæggelse, for-og efterundersøgelser m.v. (Sundhedsloven, Bemærkninger til §42a) |
---|
Informationen om, at en patient er ”i behandling”, er i princippet en afledt information, der kan søges bekræftetved opslag i diverse registre, eksempelvis:
Nærværende produkt er en it-teknisk løsning (en service), der uddrager informationer af ovennævnte registre, og på forespørgsel returnerer svar på, hvor meget evidens, der er for en aktuel behandlingsrelation på forespørgselstidspunktet.
Deruodover består produktet af services til opsamling og notifikation. Disse to services er blevet anvendt til at etablere en NSP mekanisme til opfølgning på behandlingsrelationer.
Opfølgning på behandlingsrelationer er nødvendig fordi de nationale registre opdateres på bagkant af handlinger og behandlinger, og det derfor med den nuværende opdateringsfrekvens af nationale registre ikke er muligt at garantere opdaterede svar i behandlingsøjeblikket.
It løsningen vedrørende opfølgning på behandlingsrelation gør det muligt for en serviceudbyder at bestille en verifikation af en behandlingsrelation, hvor opfølgningsservicen modtager bestillingen og efterfølgende foretager opslag i behandlingsrelationsregistrene, indtil enten det ønskede verifikationsniveau opnås, eller den af serviceudbyderen angivne tidsfrist udløber.
Resultatet af verifikationen stilles efterfølgende til rådighed på NSP for den pågældende serviceudbyder.
Opfølgning på behandlingsrelation løser problemet vedrørende ressourcekrævende evaluering af handlinger foretaget af sundhedsfaglige overfor nationale services, idet opfølgningsservicen løfter opgaven med at gennemføre verifikationen og klassificerer behandlingsrelationen til efterfølgende brug hos serviceudbyderen.
Behandlingsrelationsservicen tilvejebringer en enkel it-teknisk måde at verificere og dokumentere en behandlingsrelation, der har været anvendt til informationsadgang. Servicen giver dermed mulighed for at etablere en kosteffektiv systemteknisk overholdelse af gældende lovgivning.
Nærværende produkt sigter mod at gøre det muligt og enkelt at lave en automatisk it-teknisk opsamling og opfølgning på kvaliteten af aktuelle behandlingsrelationer - uden at det afføder væsentligt merarbejde eller ressourcetræk hos serviceudbyderen.
Opfølgningsservicen sigter mod at levere gevinster i såvel kvalitet som kvantitet, da denne service kan automatisere dele af de eksisterende manuelle processer omkring (typisk stikprøvebaseret) opfølgning og dermed markant øge mulighed og omfang for struktureretopfølgning på sikkerhedsmæssigeforhold i forbindelse med aktuelle behandlingsrelationer.
Produktet består af en it-service, der anvender de ovenfor nævnte registre til at kvalificere en given behandlingsrelation.
Behandlingsrelationservice udbydes på NSP, så servicen er tilgængelig for alle sundhedsvæsenets parter under fælles og velkendte vilkår. Produktet giver mulighed for at serviceudbydere på en ensartet og veldefineret måde kan tilgå informationer fra en række relevante registre med henblik på at kunne vurdere, om der er tilstrækkelig evidens for en given behandlingsrelation.
BRS klassificerer behandlingsrelationer på en ordnet skala, arrangeret efter ”styrken” af behandlingsrelationsevidens, hvor ”A+” pt. er den kategori, der beskriver relationer med stærkest evidens for en aktuel behandlingsrelation. Skalaen for klassifikationerne er:
Kategori | Navn | Beskrivelse |
---|---|---|
A+ | Direkte behandlingsrelation | Eksplicit relation (f.eks. henvisning) mellem navngivenbehandler og navngiven patientpå et kendt tidspunkt. |
A | Samme tid, samme behandlingssted | Patient og Behandler var på samme behandlingssted på samme tid. |
B | Generel behandlingsrelation | Generel behandlingsrelation, f.eks. at patienten har udpeget en læge som ”egen læge”. |
C | Historisk betinget behandlingsrelation | Historisk betinget behandlingsrelation. Patient og Behandler har været i kontakt tidligere. |
D | Kan ikke afklares pt. | Ingen evidens for nuværende. |
E | Kan ikke afklares | Ingen evidens hverken nu eller senere. |
I nogle tilfælde vil der være forsinkelser i registreringen af informationerne i kilderegistrene, og dokumentationen for relationen bliver mere sikker over tidsom illustreret nedenfor:
TODO figur
Service til opfølgning på behandlingsrelationerer, som navnet antyder, en it-service, der tilbyder sundhedsvæsenets parter (f.eks. andre nationale tjenesteudbydere som angivet i figuren nedenfor) at følge op på graden af evidens for en aktuel behandlingsrelation. Tjenesteudbyderen kan ”bestille” en opfølgning hos servicen (BRS opsamling), hvorefter opfølgningen jævnligt vil pågå indtil der enten er opnået den for-ventede ”styrke” af behandlingsrelationen, eller der er gået for lang tid siden bestillingen.
Hvor længe opfølgningen skal foregå og hvilken grad af evidens, der forventes at blive opnået, afgøres af bestilleren.
Tjenesteudbydere skal derfor overveje, hvorledes BRS bedst anvendes både i forhold til aktiv adgangskontrol og til opfølgende kontrol.
En generel vejledning i anvendelsesscenarier findes i [BRSVejledning????Hvor er den???].
BRS erstatter ikke eksisterende sikkerhedsforanstaltninger, men kan indgå i foranstaltningerne og bidrage til at målrette sikkerhedsindsatsen og derigennem styrke dokumentationen af en aktuel behandlingsrelation imellem patient og sundhedsperson.
Arkitekturen for BRS er illustreret på figuren nedenfor:
Produktet indeholder følgende:
FJERNES - start
Kort introduktion til service |
---|
For at gøre det nemmere at verificere en aktuel behandlingsrelation, tilbyder SDS en national behandlingsrelationsservice (efterfølgende ”BRS”), - Sygesikringsregistret. Se produktbeskrivelse her: Behandlingsrelationsservice - Produktbeskrivelse Behandlingsrelationsservicen benytter en Opfølgningsservice se: Produktbeskrivelse Opfølgning. Ceritfikatoplysninger (Virksomheds-OCES) skal anvendes for at benytte behandlingsrelationsservice. Organisationen bag anvendersystemet skal indgå en serviceaftale med Sundhedsdatastyrelsen via NSP Operatøren. FJERNES - slut |
Komponent og versioner |
BRS udstilles på NSP (både dNSP og cNSP) og det er derfor teknisk muligt at få adgang til servien både fra regionale it-systemer (dNSP) og fra it-systemer, der gør brug af den central NSP-instans (cNSP). Der henvises til den tekniske dokumentation for BRS via følgende link: NSP-komponenter. Ud over den tekniske dokumentation er der også følgende overordnede dokumentation tilgængelig: Behandlingsrelationsservicen - Guide til Anvendere Opsamlings og notifikationsservice - Guide til anvendere For anvender af BRS anvendes url for det valgte endpoint med tilføjelse: brs-nsp/service/brs -se Opsamlings og notifikationsservice - Guide til anvendere Eksempel på endpoint i testmiljøerne (dNSP i TEST2-miljøet): http://test2-dnsp.ekstern-test.nspop.dk:8080/brs-nsp/service/brs Følgende standarder og begreber bør være kendt hos udviklerne:
Property "extended followup" er udgået og er blevet fjernet fra koden og dokumentationen.
Status-check af SORES-forbindelse.
BRS Unit-test fejler (platforms-afhængighed) |
Kontaktoplysninger, servicebeskrivelse og testforhold |
BRS er udviklet, driftet og vedligeholdt af SDS, og alle henvendelser skal foregå gennem National Servicedesk: https://www.nspop.dk/display/resources/Indberetning+til+Service+Desk BRS er deployeret i produktion og i de nationale testmiljøer. |