1.   Ændringer i kontaktpersoner

SDSs kontaktpersoner er den systemansvarlige for NSP. Denne aktuelle NSP systemejer er Gitte Aidt.


2.   Support og fejlmeldinger

Hvis SDS modtager henvendelser der vedrører servicens indhold, videreformidler SDS henvendelsen til serviceudbyders faglige kontaktperson.


3.   Servicevindue

NSP’en opererer med løbende opdatering uden anvendelse af servicevinduer, idet opdatering kan foretages uden påvirkning af service. NSP’en har derfor mulighed for at anvende servicevinduer hver anden tirsdag i alm. åbningstid til løbende vedligeholdelse og opdatering, uden forudgående varsling.


Ved behov for ekstraordinære servicevinduer som betyder nedtagning af service, skal dette aftales med kunder og serviceudbydere, senest 1 måned i forvejen.


4.   Sikkerhed

NSP’en opererer med et sikkerhedskoncept der reguleres gennem adgang via Sundhedsdatanettet og via autentificering på CVR nr. Når et CVR nr. er autentificeret til NSP via STS servicen har organisationen per automatik teknisk adgang til alle service der udstilles på NSP.

Anvendelse af en service er dog betinget af at der er indgået en aftale mellem SDS og Kunden.


5.   Testmiljø

Som en del af NSP konceptet gives kunderne adgang til et fælles test- og uddannelsesmiljø med sammenhængende testdata.


Hvis der på NSP tilbydes ny funktionalitet, som kræver væsentlig ændring af den indgåede aftale, kontaktes serviceudbyder herom med henblik på revision af aftalen med ovenstående varsel.


6.   Ændringshåndtering

Alle snitflader er som udgangspunkt bagudkompatible og ændringer i snitflader kræver som udgangspunkt ikke ændringer i serviceudbyders eller kunders systemer. Ved lukning af gamle snitflader, er SDS forpligtet til at varsle dette med minimum 6 måneders varsel.


SDS leverer beskrivelse af ændringens indhold og testfaciliteter, således at overgangen til den ændrede snitflade kan ske med færrest mulige gener for serviceudbyder og kunder.


Hvis ændringen skyldes afhjælpning af et akut sikkerhedsmæssigt problem, kan en kortere frist blive nødvendig. Serviceudbyder og kunder afholder i alle tilfælde omkostninger til tilpasning af egne systemer.


Såfremt SDS ophører fuldstændigt med driften af den Nationale Serviceplatform (NSP), skal dette varsles med minimum 12 måneders varsel.


Såfremt der er tale om at flytte services til en anden platform, bidrager SDS med teknisk vejledning i forbindelse med flytningen.


Hvis services skal nedlægges, er det SDSs ansvar at sikre, at destruktion af data sker i overensstemmelse med persondatalovens krav.


7.   Ændring i aftalemæssige forhold

SDS kan foretage ændringer i vilkårene for tilslutning til NSP, såfremt der er væsentlige grunde hertil. Ændringer i vilkår træder i kraft med minimum 6 måneders varsel, med mindre ændringerne skyldes væsentlige forhold som f.eks. opfyldelse af ny lovgivning eller sikkerhedshændelser, der nødvendiggør et kortere eller intet varsel. Serviceudbyder og kunder vil blive orienteret om vilkårsændringerne umiddelbart.

  • No labels