Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Kort introduktion til service

Baggrund 

Den første version af den Nationale Adviseringsservice blev implementeret i 2012, og kan sende adviseringer fra kildesystemer til modtagersystemer. Dette gør sig bl.a. gældende i forhold til det Fælles Medicin Kort (FMK), som sender adviseringer til en række modtagersystemer herunder f.eks. hjemmesygeplejen i tilfælde af medicinændringer.

Den eksisterende løsning lider under en række tekniske udfordringer, som beror på valg af underliggende teknologier, der ikke i tilstrækkelig grad har kunnet understøtte de driftsmæssige krav der i dag stilles på NSP platformen, og som har resultereret i at løsningen ikke har haft den tilsigtede grad af robusthed. Fremadrettet ønskes der en løsning, der er baseret Kafka, for
at tilsikre det ønskede niveau af robusthed.

Andre kilder til information

Alle opgaver er og bliver oprettet i følgende JIRA projekt: https://jira.nspop.dk/secure/RapidBoard.jspa?rapidView=74&view=planning.nodetail

Kildekoden kan hentes ned fra SVN: https://svn.nspop.dk/svn/components/nas/

Servicedeklaration - Specifikke vilkår for NAS 2.0 

Adviseringsservicen i NAS 2.0 garanterer , - i modsætning til NAS 1.0 , - en leverancesikkerhed for de tilsluttede adviseringsudbydere, således at adviseringer leveret til NAS 2.0 også kan hentes på relevante pullpoints.


Det påhviler adviseringsudbyder at foretage følgende:

  • Hentning af adviseringer på pullpoints bør foretages minimum 1 gang i døgnet.
Det påhviler den enkelte adviseringsudbyder at etablere
  • Etablere og opretholde en kø-funktionalitet i tilfælde af kvalitetsforringelse/datanedbrud i
adviseringsservice
  • adviseringsservicen.

Den enkelte Derudover er adviseringsudbyder er selv ansvarlig for adviseringsleverancen :

  • Adviseringsleverancen til NAS 2.0. SDS stiller ikke garanti for, at adviseringer bliver dannet eller fremsendt i tilfælde af teknisk nedbrud ved eller forringelse i leverancekvalitet hos den enkelte adviseringsudbyder.
Adviseringsudbyder er ansvarlig for at sikre
  • Sikre, at
notifikationer
  • adviseringer ikke indeholder personfølsomme data.

Der er implementeret implementeret automatisk oprydning af pull points  af pullpoints og data, da det har vist sig, at anvenderne af NAS ikke altid holder styr påkontrollerer, hvilke pullpoints, idlister og abonnementer de får oprettetopretter. Følgende oprydningsjob oprydningsjobs er derfor implementeret i NAS 2.0, og de følger denne algoritme:

  • Hvis et pullpoint har beskeder adviseringer, der ikke er blevet hentet i over 10 dage, slettes beskederne disse og en systemadvisering oprettes på pullpointet, så en eventuel anvender kan se, hvad der er sket. Så længe denne system besked systemadvisering ikke er afhentet, modtager pullpointet ikke nye adviseringer.
  • Hvis et pullpoint har beskederadviseringer, der ikke er blevet afhentet i over 45 dage (inkl systembeskeden. systemadviseringen), slettes de abonnementer, som anvender pullpointet og pullpointet nedlægges.
  • Hvis en idliste IDliste ikke har været tilknyttet et abonnement i over 45 dage slettes idlistenIDlisten.


Bemærk: Der skal indgås 'Tilslutningsaftale: - Specifikke spørgsmål om vilkår for oprettelse af NAS 2.0 Topics, med opfyldelse af navnestandard m.v.  Venligst kontakt Henvendelse kan rettes til NSP-Operatør på nsp.op@nsi.dk


Øvrige forhold følger NSP generelle vilkår.

Komponent og versioner

NAS servicen er en række SOAP baserede snitflader der anvendes til at distribuere adviseringer mellem systemer på NSP'en. Kafka bruges til opbevaring af adviseringer og MariaDB anvendes til opbevaring af konfiguration af pullpoints, id lister osv. 

Gliffy Diagram
nameNAS
pagePin1

NAS udstilles som en række services i det centrale docker miljø. 

  • Release 2.0.0
    Leverancen er tagget som 2.0.0.
    Releasen er initeret om en modernisering af det eksisterende NAS system. Moderniseringen er en komplet omskrivning. Dog er det de samme snitflader der er implementeret i NAS og NAS2. 
    Dette er den første leverance af LAR servicen. For uddybende information omkring dennes indhold se NAS2 - Anvenderguide og NAS2 - Design og arktitekturbeskrivelse 
  • Release 2.0.1
    Leverancen er tagget som 2.0.1.
    Releasen er initeret om en modernisering af det eksisterende NAS system. Moderniseringen er en komplet omskrivning. Dog er det de samme snitflader der er implementeret i NAS og NAS2. 
    Denne release indeholder udelukkende rettelser på nogle af de ting der er fundet i forbindelse med QA. For uddybende information omkring NAS2 leverancen se NAS2 - Anvenderguide og NAS2 - Design og arktitekturbeskrivelse 
  • Release 2.0.2
    Leverancen er tagget som 2.0.2.
    Leverancen er lavet på foranledning af QA der gerne ville have fjernet Volume Mapping af log foldere i release compose filen. Leverancen indeholder derudover en refactoring af ServletContextListener delen i de 6 Servlets, men indeholder ingen funktionelle ændringer.
  • Release 2.0.3
    Leverancen er tagget som 2.0.3.
    Korrekt eksludering af test klasser i code coverage. Nødvendigt for at Jenkins kan bygge og pushe docker image. 
  • Release 2.0.4
    Leverancen er tagget som 2.0.4.
    Alle integrationtests opretter nu selv pull point osv. 
    Mindre rettelser i forhold til QA. 
  • Release 2.0.5
    Leverancen er tagget som 2.0.5.
    Opdateret algoritme til at afhente beskeder.  
    Mindre refactor af integrationstests.
  • Release 2.0.6
    Leverancen er tagget som 2.0.6.
    Ekskluderet autogenereret test kode fra code coverage. 
  • Release 2.0.7
    Leverancen er tagget som 2.0.7. 
    SDS-3873 NAS 2.0 returnerer ikke fulde pullpoint URL'er
  • Release 2.0.8
    Leverancen er tagget som 2.0.8
    Jira
    serverNSI JIRA
    serverIde64c3bc3-001c-3439-bc53-f7a235a8cd61
    keySDS-3988

    Jira
    serverNSI JIRA
    serverIde64c3bc3-001c-3439-bc53-f7a235a8cd61
    keySDS-3971
Kontaktoplysninger, servicebeskrivelse og testforhold

NAS er udviklet, driftet og vedligeholdt af SDS, og alle henvendelser skal foregå gennem National Servicedesk: Indberetning til Service desk

Detaljer omkring servicen er beskrevet i guide til anvenderere og test af servicen er beskrevet i testvejledningen.