Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Table of Contents

Indledning

Formålet med denne vejledning er at give et overblik over indholdet i Aftaleoversigten samt beskrive forretningsreglerne for anvendelsen.

I dokumentet er der først en beskrivelse af indholdet i Aftaleoversigten, herunder hvilke data der indgår. Derefter beskrives forretningsreglerne for anvendelsen af løsningen og til sidst er der henvisninger til dokumentationen for Aftaleoversigten på NSPOP.dk, herunder programmets Domæne Model, introduktion til Dokumentdeling, og den øvrige tekniske dokumentation til Aftaleoversigten.

Indhold og forretningsregler

Hvad er Aftaleoversigt

Formålet med Aftaleoversigten, er at sundhedsaftaler med patienten deles mellem patienten selv, patientens eventuelle pårørende samt relevant sundhedspersonale, der har patienten i aktuel behandling.

...

Sundhedspersonale kan benytte Aftaleoversigten, vis de har patienten i behandling, til at få et overblik over patientens aftaler med hospitaler, praktiserende læger og kommuner, hvorved eksempelvis dobbeltaftaler kan undgås.

Forudsætninger for Aftaleoversigt

Indholdet i Aftaleoversigten er udvalgt på baggrund af en større arbejdsgangsanalyse, "Arbejdsgangsanalyse - Digitalt samarbejde om komplekse patientforløb". Analysen kan rekvireres ved programsekretariatet via Patientoverblik@sundhedsdata.dk.

...

Efterfølgende har en projektgruppe med deltagere fra både hospitaler, kommuner og praktiserende læger, udvalgt hvilke oplysninger, som er vigtigst at dele på tværs af parterne. Indholdet er udvalgt med hensyntagen til hvilke oplysninger som kommer patienter og sundhedsvæsenets parter til gavn og med overholdelse af lovgivningen.

Data governance

Sundhedsdatastyrelsen står for en data governance for Aftaleoversigten, governancen indeholder:

...

For nuværende kan henvendelser foregå via programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk 

Indmelding af ændringsønsker

Sundhedsdatastyrelsens officielle samarbejdsparter har mulighed for at melde ændringsønsker ind til programsekretariatet. Ændringsønsker der meldes ind til programmet skal som minimum meldes ind på vegne af én organisation.

...

Blanket til indmelding af ændringsønsker
Ændringsønske*Indsæt kort beskrivelse af ændringsønsket, og hvilken løsning det gælder
Begrundelse*Indsæt kort begrundelse for ændringsønsket
Indmeldt af*Indsæt navn på organisationen som indmelder ændringsønsket
Kontaktperson*Indsæt navn og kontaktoplysninger på kontaktperson
Dato for indmeldelse*Indsæt dato for hvornår ændringsønsket er indmeldt
Yderligere bemærkning*Indsæt evt. bemærkninger der ikke falder ind under ovenstående


Indhold i Aftaleoversigt

MedCom har profileret indholdet i Aftaleoversigt under standarden DK-APD (Dansk profilering af HL7 Implementation Guide for CDA Release 2.0.1 - Appointment Document).

...

Betydning

Intervaller

Morgen

KL: 07-09

Formiddag

KL: 09-11

Middag

KL: 11-13

Eftermiddag

KL: 13-17

Aften

KL: 17-22

Nat

KL: 22-07

Forretningsregler for Aftaleoversigten

Der er behov for fælles forretningsregler, således at parterne er enige om anvendelsen af Aftaleoversigten. Herunder beskrives de forretningsregler, der skal overholdes i forbindelse med Aftaleoversigten.

...

#9 Digital fuldmagt
Fra borger og patient portaler, skal der være adgang for pårørende med fuldmagt [DIGITAL FULDMAGT] til patientens Aftaleoversigt, således at disse fuldmagtshavere kan læse data på tilsvarende vis som patienten selv.

#10 SpærringFrabedelse af deling af sundhedsdata
Patienter har via Min Spærring [MIN SPÆRRING] "Frabedelse af deling af sundhedsdata" mulighed for at spærre frabede sig deling af data for enkelte sundhedspersoners adgang til hele, eller dele af Aftaleoversigten. Lokale fagsystemer skal kunne håndtere at der er spærret for patientens Aftaleoversigt, hvis patienten har frabedt sig deling af data fra Aftaleoversigten, og registrere hvis spærringen frabedelsen brydes, f.eks. hvis patienten giver samtykke til at sundhedspersonen må få adgang til patientens data.

Håndtering af adressebeskyttelse

Der gøres opmærksom på, at i Fælles Stamkort vil adresseoplysninger være skjult for begge forældre, hvis bo-forælderen aktivt har valgt også at adressebeskytte barn/børn. HVIS bo-forælderen ikke aktivt har foretaget dette valg via borger.dk, så vises adresseoplysningerne på barn/børn for den anden forældremyndighedsindehaver. Der er således ikke tale om at Fælles Stamkort viser noget forkert, men at bo-forælderen ikke har foretaget den rigtige registrering i CPR-registret, via Borger.dk. Stamkort fra regioner/kommuner viser ikke nødvendigvis  oplysninger fra CPR-registret, men fra andre datakilder – Sundhedsdatastyrelsen har gjort kommuner og regioner opmærksomme på evt. problematikker i forhold til adressebeskyttede oplysninger i CPR

Ift. aftaleoversigten vil adresseoplysninger fremgå, medmindre der er lagt adressebeskyttelse på både bo-forældre og barn/børn på lige fod med stamkortet. Hvis der foretages en registrering om adressebeskyttelse, vil den gælde fremadrettet og således vil adresseoplysninger vedrørende gamle aftaler stadig fremgå. Dette gælder, da disse fremgår af regioner/kommuners bookingsystemer, og der i den forbindelse bliver fulgt en MedCom standard. Regionerne og kommunerne er blevet gjort opmærksom på evt. uhensigtsmæssigheder med historiske aftaler i deres bookingsystemer. Der arbejdes på en løsning.

Teknisk overblik

Den tekniske dokumentation indeholder tilslutningsdokumenter, tekniske implementeringsvejledninger, snitflade dokumentation, samt vejledning til hvorledes fagsystemet kan testes op imod den nationale infrastruktur, den tekniske dokumentation ses under: Teknisk implementeringsvejledning Aftaleoversigt

Ændringslog

0.82019-12-06Udkast til Indhold og Forretningsregler til AftaleoversigtenSDS
0.92019-12-20Opdateret på baggrund af indkommende kommentarerSDS
1.02020-01-06 Offentlig efter afsluttet kommenteringsrundeSDS
1.0.12020-01-16Præciseret forretningsregel #6 omkring lokale kopier af aftaleoversigtenSDS
1.0.22020-05-27Præcisering i teksten omkring aftale type nr. 5SDS
1.0.3 2020-09-25 Præcisering af #2SDS
1.0.42020-10-26Præciseringer omkring brugen af SOR, samt tilføjelse af flere eksemplerSDS
1.0.52020-11-13Præcisering af hvordan en repeterende aftale defineresSDS
1.0.62021-02-11Præcisering af #9 - pårørende skal ikke kunne redigerer aftalerSDS
1.0.72021-11-08Præciseret at aftale type #5 er udfaset af CDA standarden, da den overlapper med type #2SDS
1.0.82022-06-28Tilføjet afsnit om håndtering af adressebeskyttelse i AftaleoversigtenSDS
1.0.92023-09-20Opdateret forretningsregel #3 er tilføjet.SDS
1.0.102024-04-10Tilføjet afsnit om indmelding af ændringsønskerSDS
1.0.112025-03-21Spærring ændret til frabedelse i #10