Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

For at styre Request for Changes (RFC) eller /ændringshåndtering på NSP er der vedtaget et proces forløb procesforløb m.h.p. at sikre en struktureret procesNSP Change Managementproces. Processen er gengivet neden fornedenfor. Beskrivelserne af processen vil løbende blive opdateret.

Processen gælder for alle ændringer til platformen, med undtagelse af driftmæssige problemstillinger (kritiske eller mindre < 10 timer), der kan håndtes i et forenkelt flow, hvor de kan adresseres ved at rykke den direkte til planlæging. Driftsmæssige problemstillinger eller andre kritiske ændringer, der ikke kan vente på behandling på CAB-møde, kan håndteres i et forenklet flow. I så fald håndteres godkendelsen via Slack-RFC-kanal med kvittering fra hhv. SDS ARK og Arosii.

For supportsager der skal løses af NSP komponentleverandør gælder det, at Arosii opretter en RFC Jira til leverandør, mens dialog ift. tilbagemelding til indmelder og fortsat håndteres i Netic's Jira som vanligt.

Alle kan oprette RFC'er/ændringsanmodninger til NSP direkte fra NSPOP. Ændringsanmodning går autormatisk automatisk til OperatørSDS, der varetager initiel screening og håndtering i forhold til Change Advisory Board (CAB) bestående af SDS , Operatør og QA, der rådgiver NSP forvalter CAB tager stilling til, om ændringsanmodningen skal kan sendes til udviklingsestimering hos leverandører/QA/Drift og igen efter udviklingsestimering om ændringsanmodningen skal sendes videre til planlægning/prioritering. Prioritering af ændringsanmodninger sker ikke på CAB men det sker løbende hos PO.

Når eksterne anvendere opretter en ændringsanmodning på NSPOP, som ender som en RFC , er det PO's ansvar at:

  1. Kontakte indmelder (reporter) om status med information om, at sagen er oprettet som RFC, hvem der er kontaktperson og hvad indmelder kan forvente ift. levering til test og produktion.
  2. Kontakte indmelder i så god tid som muligt ved væsentlige ændringer, herunder ændringer i funktionalitet og leveringsdatoer til test og produktion.
  3. Opdatere sagen med information hver gang indmelder er blevet informeret.


Processen forløber efter nedenstående flow. 


Image RemovedImage Added

Beskrivelse af proces

AktivitetBeskrivelse (aktivitet)FrekvensRoller

RfC status

Jira assignment automatisk
NSP aktør opretter Request for Change i SDS jira

Interessent opretter RfC i SDS Jira med nødvendige oplysninger

Security Level sættes standard til "Alle"

Ad-hoc

Nuværende Jira roller: Komponentleverandører
NSP suppliers
SDS systemforvaltning

ÅbenNSP operatør

Alle

ÅbenSDS-konto
Validering/screening af RfC
NSP operatør og QA foretager screening af RfC. Vurdering af

RFC går til den PO, der har ansvar for komponent.

PO vurderer om formalia er overholdt, og om den skal behandles på CAB.

Vurdering af hvilken komponent bliver ramt. Hvis flere komponenternedbrydes RfC i flere RfC'er med oprettelsen af en overordnet Epic/Roadmap opgave.

Epic kan anvendes til at samle flere RFC'er.

Hvis ikke komponent, så registreres Leverandør. Hvis flere leverandører, skal der oprettes flere RfC'er under en Epic/Roadmap opgave.

Der skal være valideringer på, at enten component

Enten "component" og/eller leverandør

er

skal være udfyldt - da vi skal anvende disse til vores filtreringer i boards.

Hvis der skal være restriktiv adgang til RfC, vælges en anden Security Level

Hvis opgaven er driftsrelateret og < x timer kan RfC flyttes direkte til status "Klar til planlægning" istedet for "Klar til CAB behandling"

PO sørger for, at RFC'er til CAB er sendt videre i flow senest 24h før CAB-møde.

I særtilfælde kan sager gå på CAB, selvom de ikke er sendt videre inden for 24h. Det kræver direkte kontakt fra PO til ARK.

Driftsmæssige problemstillinger eller andre kritiske ændringer, der ikke kan vente på behandling på CAB-møde, kan håndteres i et forenklet flow. I så fald håndteres godkendelsen via Slack-RFC-kanal med kvittering fra hhv. SDS ARK og Arosii.


Ansvarlig:
SDS PO

Ugentlig RfC møde

Ansvarlig:
NSP operatør

Involveret:
QA funktion


Klar til CAB behandlingSDS-konto

Behandling af RfC på CAB - skal opgaven estimeres eller skal der laves analyse etc.?

Sager til behandling på CAB skal være i denne status min. 24t før mødet af hensyn til CAB-forberedelse. I særtilfælde kan sager gå på CAB, selvom de ikke er sendt videre inden for 24h. Det kræver direkte kontakt fra PO til ARK.

SDS ARK vurderer RFC-beskrivelse og noterer på sagerne inden mødet, om der er bemærkninger til indhold.

Det er CAB-deltagerne der godkender, at RFC'er kan gå videre i flow.

Processen gælder for alle ændringer til platformen.

Driftsmæssige problemstillinger eller andre kritiske ændringer, der ikke kan vente på behandling på CAB-møde, kan håndteres i et forenklet flow. I så fald håndteres godkendelsen via Slack-RFC-kanal med kvittering fra hhv. SDS ARK og Arosii.


Formalia til RfC er overholdt, og klar til behandling i CAB.

Inden CAB møde har NSP systemejer evt. haft dialog med pågældende SDS productowner


SDS ansvarlig skal identificeres og registreres (enten før eller på CAB mødet)

Leverandøren (Lead på component eller "Leverandør") skal

assignes til

tildeles RfC - automatisk

QA funktion tager løbende kontakt til leverandørene, for at sikre fremdrift i estimeringsopgaven

SDS (det skal aftales med hver enkelt leverandør, hvor meget tid der skal bruges på estimering, og som ikke er en del af udviklingssprint) - Derudover skal praktikken aftales omkring estimeringsopgaver med hver enkelt leverandør


Ugentlig CAB møde

Ansvarlig:

NSP systemejer

SDS PO

Involveret:
SDS

productowner

systemejer
NSP løsningsarkitekt

NSP operatør

QA funktion

NSP komponentleverandør


Klar til udv. estimering

Leverandørkonto eller funktionskonto

Leverandør igangsætter estimering af udvikling

Leverandøren skal have besked på mail, når der ligger opgave klar til udv. estimering

Når leverandøren påbegynder opgaven, ændres status til "Under udv. estimering", så det er synligt hvilke estimeringsopgaver der er

igang

i gang


Dagligt

Ansvarlig:
Leverandør

Involveret:
QA funktion

Under udv. estimering


Estimering af udviklingsaktivitet

Leverandøren af opgaven (enten Lead på component eller "Leverandør") skal lave et estimat på RfC.

Dette påføres feltet "

Udviklingsestimat

Original estimat"

Løsningsforslag beskrives i Solution Sketch feltet

Når leverandøren har udarbejdet leverandør estimat - flyttes den til "Klar til QA/drift estimering", og assignes automatisk til QA funktionskonto


Dagligt

Ansvarlig:
Komponentleverandør

Involveret:
QA funktion

Klar til QA/drift estimering

QA
funktionskonto
(Arosii Funktionskonto)


QA
igangsætter estimering af QA + drift
vurderer estimat og solution sketch

Når QA påbegynder opgaven, ændres status til "Under QA/drift estimering", så det er synligt hvilke estimeringsopgaver der er

igang

i gang.

"Klar til til godkendelse" sættes, eller der indledes drøftelse mellem QA og komponentleverandør.

Dagligt

Ansvarlig:
QA funktion

Involveret:
NSP driftsleverandørGodkendelse / afvisning af RfC

 


Under QA/drift estimering
Estimering af QA + drift aktiviteter

QA leverandør skal foretage estimering af QA, og i evt. samarbejde med driftleverandør foretage estimering af idriftsættelsesopgaver.

Felterne QA estimat og Idriftsættelsesestimat påføres

Samlet estimat oprettes i standard Jira felt "Estimated Hours"

"Klar til til godkendelse" sættes

Dagligt

Ansvarlig:
QA funktion

Involveret:
NSP driftsleverandør

Klar til CAB godkendelseSDS-konto








Godkendelse / afvisning af RfC

Sager til behandling på CAB skal være i denne status min. 24t før mødet af hensyn til CAB-forberedelse.

SDS ARK vurderer RFC-solution sketch og estimat og noterer på sagerne inden mødet, om der er bemærkninger til indhold.

Det er CAB-deltagerne der godkender, at RFC'er kan gå videre i flow.


På CAB møde behandles RfC med estimater, og der kan som udgangspunkt være 3 outcomes:

  • Godkendt => "Klar til planlægning", med kommentar på RfC
  • Afvist => "Afvist", med kommentar på RfC
  • Skal uddybes (enten beskrivelse eller estimat) - håndteres manuelt, bliver liggende indtil dette er afklaret eller status kan ændres tilbage
SDS Productownere bør være involveret i denne beslutning (helst før eller på CAB møde)


Ugentlig CAB møde

Ansvarlig:

NSP systemejer

SDS PO

Involveret:
NSP systemejer

SDS

productownere

ARK

QA-funktion

NSP komponentleverandør


Klar til planlægning


Overordnet løbende prioritering af
backloggen
backlog
NSP systemejer

SDS PO har ansvaret for at foretage overordnet forretningsmæssig prioritering af backloggen (alle RfC'er med status "Klar til planlægning") - hvilke produkter/komponenter har vigtigste prioritet i den kommende periode.

Den overordnede prioritering af NSP ressourcer (haster og/eller vigtig)?

Placering i kolonnen "Klar til planlægning" er afgørende for prioritering.

PO har ansvaret for at orientere ekstern anvender om status, såfremt denne ikke har adgang til jira.

Ad-hoc / løbende

Ansvarlig:

NSP systemejer

SDS PO

Involveret (input fra):


SDS productownere


SDS projektledere
SDS projektejere
NSP

operatør
NSP

driftsleverandør
QA funktion

Klar til planlægning

 

Prioritering/planlægning af RfCer indenfor leverandør/kontrakt og pr.
komponenter
komponent

SDS

productowner

PO har ansvaret for at foretage prioritering indenfor produktet/komponenten

?

.

SDS

productowner

PO har ansvaret for (sammen med involverede) at foretage planlægning af

RfC'er?. Hver enkelt

RfC'er

skal tilknyttes componentversion og release bundle, for at sikre at RfC bliver plansat og publiceretHerudover skal der aftales dataoer (klar til QA, leveret til drift, Test1, Test2 og I drift)

Disse skal koordineres på tværs af de involverede


Månedlig planlægningsmøde

Ansvarlig:
SDS

productowner?

PO

Involveret:
NSP systemejer

NSP operatør

QA funktion
NSP driftsleverandør
Komponentleverandør

Planlagt


Sprint planlægningMed udgangspunkt i
Leverandørs ressourcesituation
den kontraktuelle timeramme hos Leverandører, skal der foretages planlægning af, hvilke RfC'er som skal udvikles i det kommende sprint (med udgangspunkt i generel NSP prioritering, og prioritering indenfor hver komponent). Når RfC er aftalt skal udvikles i det kommende sprint, ændres status til "Klar til udv. i sprint".Månedlig planlægningsmøde

Ansvarlig:
SDS

productowner?

PO

Involveret:
NSP

systemejer
NSP operatør

arkitekt
QA funktion

NSP driftsleverandør

Komponentleverandør

Klar til udv. i sprint

Leverandørkonto eller funktionskonto


Start af aktiviteter

Når aktiviteter påbegyndes ændres status til "Under udvikling"

I denne tilstand foretages der aktiv udvikling og løbende QA af løsningen

Månedlig planlægningsmøde

Ansvarlig:
Komponentleverandør

Involveret:
SDS

productowner

PO

NSP operatør

QA funktion

Under udvikling


Levering til QA

Når leverance er klar til QA, flyttes RfC til "Leveret til QA".

Der gives besked til QA funktionskontoen når dette er sket

?

Ad-hoc

Ansvarlig:
Komponentleverandør

Involveret:
QA funktion

Leveret til QA

QA
funktionskonto
(Arosii Funktionskonto)

QA af leverance
igang
i gangNår QA leverandør igangsætter QA aktiviteter på RfC'en, ændres status til "Under QA"Ad-hoc
Anvarlig

Ansvarlig:
QA funktion

Involveret:
Komponentleverandør

Under QA


QA godkendt release i gangQA leverandøren har godkendt en given RFC, men der afventes yderligere RFC'er før der kan laves en release til driftenAd-hoc

Ansvarlig:

QA funktion

Involveret:

SDS PO

QA Godkendt - afventer release


Levering til drift

Når QA leverandør har accepteret leverancen og leveret leverancen til NSP driftsleverandør, ændres status til "Leveret til drift

Der

gives besked til NSP driftsleverandør når dette er sket?

oprettes release-sag til den eller de relevante RFC'er indeholdt i release. 

Ad-hoc

Ansvarlig:
QA funktion

Involveret:
Komponentleverandør

Leveret til driftsleverandør

NSP driftsleverandør funktionskonto
(Netic funktionskonto)


Deploy til Test1Driftsleverandør foretager deploy til Test1Ad-hoc

Ansvarlig:
NSP driftsleverandør

Involveret:
QA funktion
Komponentleverandør

Deployed Test1


Deploy til Test2Driftsleverandør foretager deploy til Test2Ad-hoc

Ansvarlig:
NSP driftsleverandør

Involveret:
QA funktion
Komponentleverandør

Deployed Test2
IdriftsættelseDriftsleverandør foretager deploy til PRODAd-hoc

Ansvarlig:
NSP driftsleverandør

Involveret:
QA funktion
Komponentleverandør

I driftSDS-konto
ØVRIGE:
Udført

Hvis RfC ikke

repræsentere

repræsenterer en traditionel change (som skal leveres til driften) kan RfC afsluttes hvor som helst i processen, hvis det ikke giver mening at fortsætte (f.eks. en tilslutningsaftale eller lign).

Der skal være en begrundelse registreret.

RfC kan også være analyse, dokumentation, eller ændringer til testværktøjer, der ikke passer til status 'i drift'.

Ad-hoc
?
AlleUdførtSDS-konto
Afvist

RfC kan til enhver tid i processen afvises med en begrundelse

Ad-hoc
?
AlleAfvistSDS-konto
På hold

Hvis der mangler afklaringer, og disse ikke er på trapperne kan sagen udskydes til et bestemt tidspunkt i fremtiden

.Når datoen for "På hold til" oprinder, bliver status ændret til "Åben", og sagen bliver synlig igen. => Skal ændres til at det bliver den oprindelige status som anvendes

.

Ad-hoc
?

Ansvarlig:
NSP systemejer

På holdSDS-konto
Afventer
ekst.
ekstern partAnvendes kun i de situationer hvor der ikke længere er flow i opgaven pga. eksterne afhængighederAd-hoc
?
Ansvarlig:
Komponentleverandør
Afventer ekst. part - ....