Page History
...
"For at understøtte forslaget om etablering af en fælles digital infrastruktur, foreslås det samtidig at forenkle reglerne for sundhedspersoners adgang til at indhente oplysninger i elektroniske systemer til brug for patientbehandling, således at det sikres, at sundhedspersoner kan få adgang til helbredsoplysninger m.v., når det er nødvendigt i forbindelse med patientbehandling."
Og så til slut også også et element i lovgivningen om, hvem der må få adgang til oplysningerne:
...
Når et it-system integreres med NSP (og når der udvikles services til NSP), er det vigtig at have styr på, om den bruger, der benytter systemet/servicen, reelt har lov til at indhente oplysningerne. Der kan i en given situation godt være flere steder i loven, der kan bruges som hjemmel til adgang, og her er det vigtigt, at der altid bruges 'mindste indgrebs pricipprincip'. Det betyder, at den hjemmel som udsætter borgeren for det mindste indgreb, altid skal benyttes. F.eks. er en hjemmel, der beror på et særskilt samtykke et 'større indgreb' end en hjemmel, der beror på, at man må indhente oplysningerne uden samtykke (hjemmel der følger af aktuel behandling), fordi borgeren i samtykkesammenhæng kan føle, at vedkommende 'tvinges' til at give samtykket for ellers kan man ikke blive behandlet. Omvendt er en værdispringshandling, hvor man reelt tilsidesætter borgerens ret til privatliv pga. større hensyn, mere indgribende end et samtykke, dvs. behandlingsrelation < samtykke < værdispring i forhold til 'styrke' af indgriben.
Sundhedslovens § 42 a - Indhentning af elektroniske helbredsoplysninger m.v. i forbindelse med behandling af patienter
...
