Page History
...
På siden Hvad og Hvordan er der i afsnittet 'baggrund' beskrevet årsagen til at udvikle IdentitetssløringIDSAS til identitetssløring. På baggrund af indførslen af sløringsservicen vil der blive lavet ændringer i lovgivningen for services med sær-logivning, således at en eventuel sløring vil slå igennem på tværs af løsningerne.
...
Overordnet kan det konkluderes, at der er hjemmel for identitetssløring i Logningsbekendtgørelsen og Journalføringsbekendtgørelsen, men endnu ikke i FMK- og ”NSP”"NSP”-bekendtgørelsen. Som lovarbejdet pt. er udformet, er det derfor tilladt at identitetssløre i MinLog visninger og i E-journaljournalens/Sundhedsjournal Sundhedsjournalens borgervisningen, men reelt ikke i andre nationale løsninger, herunder FMK-Online og de borgervendte løsninger til ”Et samlet patientoverblik”.
...
FMK-bekendtgørelsen stiller krav om borgervendt logning og borgervendt visning. Der er pt. ingen muligheder for identitetssløring i FMK lovarbejdet.
Bekendtgørelse om drift mv. af den fælles digitale infrastruktur (”NSP-bekendtgørelsen”)
BEK nr. 255 af 24/02/2022[6] (med hjemmel i Sundhedslovens § 193b) forpligter i § 6 SDS til at logge alle anvendelser af personoplysninger i den fælles digitale infrastruktur. Logningen skal mindst indeholde oplysninger om: hvem der har foretaget opslag med angivelse af fornavn, efternavn samt autorisationsnummer eller titel, behandlingssted, hvorfra opslaget er foretaget og tidspunkt for opslaget.
...
[6] Bekendtgørelse nr. 255 af 24. februar 2022, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/255
"NSP-bekendtgørelsen" stiller krav om både borgerindsigt i oplysninger og borgervendt logning. I begge disse kræves der navn på ansatte, og der er pt. ingen muligheder for identitetssløring.
...