Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

På siden Hvad og Hvordan er der i afsnittet 'baggrund' beskrevet årsagen til at udvikle IdentitetssløringIDSAS til identitetssløring. På baggrund af indførslen af sløringsservicen vil der blive lavet ændringer i lovgivningen for services med sær-logivning, således at en eventuel sløring vil slå igennem på tværs af løsningerne. 

...

Overordnet kan det konkluderes, at der er hjemmel for identitetssløring i Logningsbekendtgørelsen og Journalføringsbekendtgørelsen, men endnu ikke i FMK- og ”NSP”"NSP”-bekendtgørelsen. Som lovarbejdet pt. er udformet, er det derfor tilladt at identitetssløre i MinLog visninger og i E-journaljournalens/Sundhedsjournal Sundhedsjournalens borgervisningen, men reelt ikke i andre nationale løsninger, herunder FMK-Online og de borgervendte løsninger til ”Et samlet patientoverblik”.

...

FMK-bekendtgørelsen stiller krav om borgervendt logning og borgervendt visning. Der er pt. ingen muligheder for identitetssløring i FMK lovarbejdet.

Bekendtgørelse om drift mv. af den fælles digitale infrastruktur (”NSP-bekendtgørelsen”)


BEK nr. 255 af 24/02/2022[6] (med hjemmel i Sundhedslovens § 193b) forpligter i § 6 SDS til at logge alle anvendelser af personoplysninger i den fælles digitale infrastruktur. Logningen skal mindst indeholde oplysninger om: hvem der har foretaget opslag med angivelse af fornavn, efternavn samt autorisationsnummer eller titel, behandlingssted, hvorfra opslaget er foretaget og tidspunkt for opslaget.

...

[6] Bekendtgørelse nr. 255 af 24. februar 2022, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/255

"NSP-bekendtgørelsen" stiller krav om både borgerindsigt i oplysninger og borgervendt logning. I begge disse kræves der navn på ansatte, og der er pt. ingen muligheder for identitetssløring.

...