Page History
På siden Hvad og Hvordan er der i afsnittet 'baggrund' beskrevet årsagen til at udvikle Identitetssløring, i den forbindelse er og . På baggrund af indførslen af sløringsservicen vil der blive fortaget lavet ændringer til lovgivningen således at lovgivningen hænger sammen i forhold til de forskellige løsninger som understøtter lovgivningen.i lovgivningen for services med sær-logivning, således at en eventuel sløring vil slå igennem på tværs af løsningerne.
Hvornår
Identitetssløring træder senest i kraft den 1. marts 2024 dette kan udledes af bekendtgørelse nr. 200[2] som er beskrevet i afsnittet Logningsbekendtgørelsen og journalføringsbekendtgørelsen.
De forskellige krav til logning
...
Overordnet kan det konkluderes, at der er hjemmel til mulighed for identitetssløring i Logningsbekendtgørelsen og Journalføringsbekendtgørelsen, men endnu ikke i FMK- og ”NSP”-bekendtgørelsen. Som lovarbejdet pt. er udformet, er det derfor tilladt at identitetssløre i MinLog visninger og i E-journal/Sundhedsjournal borgervisningen, men reelt ikke i andre nationale løsninger, herunder FMK-Online og de borgervendte løsninger til ”Et samlet patientoverblik”.
...
BEK nr. 255 af 24/02/2022[6] (med hjemmel i Sundhedslovens § 193b) forpligter i § 6 SDS til at logge alle anvendelser af personoplysninger i den fælles digitale infrastruktur. Logningen skal mindst indeholde oplysninger om: hvem der har foretaget opslag , med angivelse af fornavn, efternavn samt autorisationsnummer eller titel, behandlingssted, hvorfra opslaget er foretaget og tidspunkt for opslaget.
...
Der er ikke i den nuværende udgave af NPI "NSP"-bekendtgørelsen mulighed for at ansatte i sundhedsvæsenet kan optræde med anden identifikation end navn.
...