Page History
...
Kort introduktion til service | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baggrund National Adviseringsservice er en service på NSP'en der hjælper med at distribuere adviseringer fra et afsender system til et eller flere modtager systemer via en standardiseret snitflade. Dette gør sig bl.a. gældende i forhold til det Fælles Medicin Kort (FMK), som sender adviseringer til en række modtagersystemer herunder f.eks. hjemmesygeplejen i tilfælde af medicinændringer. Et afsender system sender adviseringer på et givent topic. En advisering består af et topic, et eller flere ID'er der kan filteres på og så selve adviseringen. Afsendelse af adviseringer sker via NotificationBroker snitfladen. Før et system kan afsende adviseringer skal topic være oprettet i systemet. Ønsker man hente adviseringer sker det ved at modtagersystemet først opretter en evt. IDliste, et pullpoint og til sidst et abonnement på et emne og en evt. IDListe. Herefter er modtagersystemet klar til at hente adviseringer via det pullpoint der blev oprettet. Andre kilder til information Alle opgaver er og bliver oprettet i følgende JIRA projekt: https://jira.nspop.dk/secure/RapidBoard.jspa?rapidView=74&view=planning.nodetail Kildekoden kan hentes ned fra SVN: https://svn.nspop.dk/svn/components/nas/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Servicedeklaration - Specifikke vilkår for NAS 2.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adviseringsservicen i NAS 2.0 garanterer - i modsætning til NAS 1.0 - en leverancesikkerhed, således at adviseringer leveret til NAS 2.0 også kan hentes på relevante pullpoints. Det påhviler adviseringsmodtager at foretage følgende:
Der er implementeret automatisk oprydning af pullpoints og data, da det har vist sig, at adviseringsmodtagere ikke altid kontrollerer, hvilke pullpoints, idlister og abonnementer de opretter. Følgende oprydningsjobs er derfor implementeret i NAS 2.0:
Anbefaling:
Adviseringsafsender er ansvarlig for:
Der henvises i øvrigte til: Q&A Øvrige forhold følger NSP generelle vilkår. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komponent og versioner | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NAS servicen er en række SOAP baserede snitflader der anvendes til at distribuere adviseringer mellem systemer på NSP'en. Kafka bruges til opbevaring af adviseringer og MariaDB anvendes til opbevaring af konfiguration af pullpoints, id lister osv.
NAS udstilles som en række services i det centrale docker miljø.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontaktoplysninger, servicebeskrivelse og testforhold | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NAS er udviklet, driftet og vedligeholdt af SDS, og alle henvendelser skal foregå gennem National Servicedesk: Indberetning til Service desk Detaljer omkring servicen er beskrevet i guide til anvenderere og test af servicen er beskrevet i testvejledningen. |