1. Indhold


2. Indledning

2.1. Læsevejledning

Læseren forventes at have kendskab til National Sundheds-IT's platform NSP, samt generelt kendskab til WildFly applikation server, MariaDB og java.

2.2. Dokumenthistorik

Version

Dato

Ansvarlig

Beskrivelse

1.605-08-2020OpenmindsÆndringer til logning
1.526-04-2019OpenmindsTilføjelse af MinLog1 lookup og registrering
1.407-09-2018OpenmindsBeskrivelse af ny borgerservice

1.3

28-10-2017

Openminds

Beskrivelse af organisation job

1.2


Openminds

Beskrivelse af clean up job

1.1

26-06-2017

Openminds

Nærmere specificering af Logning

1.0

09-06-2017

Openminds



2.3. Definitioner og forkortelser

Definition

Beskrivelse

NSP

Den nationale service platform (inden for sundheds-IT)


2.4. Monitoreringssnitflade

Løsningen kan overvåges med:

http://<server>:<port>/minlog2-lookup/monitor

http://<server>:<port>/minlog2-lookupid/monitor

http://<server>:<port>/minlog1-lookup/monitor


som svarer HTTP OK tilbage, hvis alt fungerer. Dette kald verificerer services samt databaseadgang.

2.5. Generel overvågningsflade

Det er muligt at få vist yderligere detaljer med:


http://<server>:<port>/minlog2-lookup/monitor?details

http://<server>:<port>/minlog2-lookupid/monitor?details

http://<server>:<port>/minlog1-lookup/monitor?details


Denne viser status for eventuelle services og databaseadgange.

Eksempel på svar, hvor databasen er til rådighed.

MinLog2 database : OK
Stamdata database : OK

2.6. Version

Løsningernes versioner kan vises med:

http://<server>:<port>/minlog2-lookup/version

http://<server>:<port>/minlog2-lookupid/version

http://<server>:<port>/minlog1-lookup/version

Der er intet krav om at versionerne skal "følges" ad – således kan eksempelvis "Registration 2.0.1 godt fungere sammen med Lookup 2.5.1. Det bør tilstræbes at versionerne er det samme.

2.7. Service snitflade

Løsningerne tilgås på:

http://<server>:<port>/minlog2-lookup/LookupService?wsdl

http://<server>:<port>/minlog2-lookupid/LookupidService?wsdl

http://<server>:<port>/minlog1-lookup/LookupService?wsdl

2.8. Cleanup snitflade

Det er muligt at starte og se status for cleanup på:

http://<server>:<port>/minlog2-lookup/cleanup/start

http://<server>:<port>/minlog2-lookup/cleanup/status

2.9. Funktionalitet

Servicene stiller metoder til rådighed til at fremsøge cpr relaterede hændelser.

Adgang er håndteret med IDCard. Der kan jf. Netic etableres blacklistning i HAProxy og/eller firewall på NSP'erne.

2.10. Håndtering af fejlsituationer

De eneste eksterne afhængigheder er til databaser. Det må derfor forventes, at den mest sandsynlige kilde til fejlsituationer er problemer med databaseadgang. Det forudsættes at databaseskema, tabeller og brugere herunder rettighederne er på plads:

  • SELECT
  • INSERT
  • UPDATE
  • DELETE

Dette vil fremgå af overvågningsfladen og detaljer vil være tilgængelige i applikationsloggen. Yderligere fejl vil også kunne spores i applikationsloggen.

2.11. Logfiler

Lookup har eget sæt af logfiler – alle placeret i <jboss>/standalone/logs. SLA logning sker til en særlig fil – "nsputil-sla-minlog2.log". Derudover kan der forekomme logning til server.log.

  • minlog2-lookup-application
  • minlog2-lookup-audit

Logformaterne kan findes i log4j filerne som er placeret i Wildfly – se konfigurationer – og hjælp til patterns kan findes i forbindelse med Log4J:


https://logging.apache.org/log4j/1.2/apidocs/org/apache/log4j/PatternLayout.html

2.11.1. SLA log

nsputil-sla-minlog2.log indeholder SLA loggen. Loggen indeholder målepunkter for service- og databasekald. Databasekaldet foregår inden for servicekaldet og har til formål at gøre det synligt, hvor tiden går.

Logpunkter til servicekald benytter soap operationen som Logpoint og LogPointUniqId, mens database-og kafkakald benytter "Operation" som Logpoint og en tekstuel beskrivelse af opslaget som LogPointUniqId

Service- og databasekald er korrelerede med messageID.

Eksempel GetLogStatementForCPRPerson udløser flere databasekald: Et hvor logentries slåes op, et hvor personnavn hentes fra Stamdata og et opslag på organistationsid'et.

Alle 3 logpunkter deler Messageid hentet fra SOAP headeren.

2017-06-26 08:22:05,751 [default task-4] INFO  dk.sdsd.nsp.slalogdata - LogPoint="DB_Operation" LogPointUniqId="lookupPersonName" StartTime="2017-06-26 08:22:05.750" EndTime="2017-06-26 08:22:05.750" Duration="767 microseconds" MessageId="AAABXOMQcV1mt6jYItbXz1NPU0k=" RequestSize=0 ReplySize=0 Result=OK ClientIP="<empty>" SOAPOperation="<empty>" SOAPEndpoint="<empty>" SOAPAction="<empty>" TargetSOAPOperation="<empty>" TargetSOAPEndpoint="<empty>" GenericCallParms(0)= {  }

2017-06-26 08:22:05,773 [default task-4] INFO  dk.sdsd.nsp.slalogdata - LogPoint="DB_Operation" LogPointUniqId="getLogStatements" StartTime="2017-06-26 08:22:05.141" EndTime="2017-06-26 08:22:05.773" Duration="632086 microseconds" MessageId="AAABXOMQcV1mt6jYItbXz1NPU0k=" RequestSize=0 ReplySize=0 Result=OK ClientIP="<empty>" SOAPOperation="<empty>" SOAPEndpoint="<empty>" SOAPAction="<empty>" TargetSOAPOperation="<empty>" TargetSOAPEndpoint="<empty>" GenericCallParms(0)= {  }

2017-06-26 08:22:05,997 [default task-4] INFO  dk.sdsd.nsp.slalogdata - LogPoint="minlog2.GetLogStatementsForCPRPerson" LogPointUniqId="minlog2.GetLogStatementsForCPRPerson" StartTime="2017-06-26 08:22:04.657" EndTime="2017-06-26 08:22:05.997" Duration="1340017 microseconds" MessageId="AAABXOMQcV1mt6jYItbXz1NPU0k=" RequestSize=0 ReplySize=0 Result=OK ClientIP="127.0.0.1" SOAPOperation="GetLogStatementsForCPRPerson" SOAPEndpoint="http://localhost:8080/minlog2-lookup/LookupService" SOAPAction="GetLogStatementsForCPRPerson" TargetSOAPOperation="<empty>" TargetSOAPEndpoint="<empty>" GenericCallParms(0)= { }



2.11.2. Audit log

Filen minlog2-lookup-audit.log indeholder logning af alle kald med information om, hvem der har kaldt hvad.

Eksempel fra auditloggen. "Action" udpeger, hvad der er kaldt, "Caller" hvem der har kaldt og "Params" en json repræsentation af inputparametre:

2017-06-26 08:22:04,267 Action=AddRegistrations Caller=46837428 Params={"logDataEntry":[{"source": {"correlationId":"40075148-7b1b-476c-b5c34181a39650c5","systemName":"TestSystem", "source":{"correlationId":"40075148-7b1b-476c-b5c34181a39650c5","systemName":"TestSubSystem", "source":null}},"destination":{"systemName":"Integrationtest","activity":"Inserting","reason":"h","addition":null,"criticality":"Ingen","dateTime":1498458123444,"fromDateTime":null,"toDateTime":null,"organisationId":{"value":"240971000016006","source":"SOR"},"organisationName":"Openminds","personIdentifier":{"value":"2412752045","source":"CPR"},"personName":"Test Tester","correlationId":"40075148-7b1b-476c-b5c3-4181a39650c5","sequenceNumber":"1","userPersonIdentifier":{"value":"2412751044", "source":"CPR"},"userPersonName":"Sygeplejerske Jensen","userRole":"UserRole", "onBehalfOfPersonIdentifier":{"value":"2412751946","source":"CPR"},"onBehalfOfPersonName":"Læge Olsen","onBehalfOfUserRole":"OnBehalfOfUserRole","filter":["Ikke borger","Ikke forældremyndighedsindehaver"]}}]}


2.11.3. Applikationslog

Filen minlog2-lookup-application.log indeholder applikationsloggen og kan benyttes i fejlsituationer og til statistik. På nuværende tidspunkt anvendes denne primært til logning i forbindelse med batchjob og indlæsning til cache.

2017-06-27 11:31:12,535 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] CleanUp job created. 2017-06-27 11:31:12,536 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Set to run at: ScheduleExpression[second=0 minute=/1 hour= dayOfWeek=* dayOfMonth=* month=* year=* start=null end=null timezone=] 2017-06-27 11:31:12,536 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Batch/limitsize: 10000 2017-06-27 11:31:12,536 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Days to remain in database: 730 2017-06-27 11:32:00,031 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Starting cleanup 2017-06-27 11:32:00,157 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Number of old logentries to be deleted are: 0 2017-06-27 11:32:00,160 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Number of remaining old logentries are: 0 2017-06-27 11:32:00,160 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Ending cleanup


2.12. Konfigurationer

Databaseadgang konfigureres i datasource filer i:

<jboss>/standalone/deployments/minlog2-ds.xml
<jboss>/standalone/deployments/minlog2-stam-ds.xml


SLA log og øvrige konfigurationer (log og systemspecifikke konfigurationer) findes i:

<jboss>/standalone/configuration/


Se i øvrigt installationsvejledningen.

2.13. Cleanup job

Servicens slettejob, står for at slette logentries i databasen.
Det bliver afviklet vha. en udstillet RestController, som kaldes vha. simpelt HTTP GET kald.
Dette gøres for at sikre afviklingen af slettejob i flere-node drift, hvor en loadbalancer sørger for fordeling af kald til bagvedliggende servere.

Driften vedligeholder en cron, som kalder slettejobbets url i et fast mønster vha. curl.

Følgende parametre til styring af slettejobbet kan ændres i application.properties for MinLog2:

days.to.remain.persisted=730
cleanupjob.runtime.max=25000

sql.delete.batch.size=10000
sleep.after.batch=2000

Alle rækker som er ældre end days.to.remain.persisted (her 2x365) fra dags dato slettes med en limit på sql.delete.batch.size (her 10000). Efter hvert batch tjekkes den samlede tid for den aktuelle afvikling, og hvis der er gået mere tid end angivet  i cleanupjob.runtime.max (her 4 minutter), så afsluttes aktuelle afvikling.
Derved sørger cleanupjob.runtime.max for at begrænse udførselstiden for slettejobbet, for at undgå at ramme HTTP timeout.

Kommando til kald af slettejob:

curl <server>/minlog2-lookup/cleanup/start

Status for seneste cleanup kan ses på:

http://<server>:<port>/minlog2-lookup/cleanup/status

2.14. Batch job

Lookup applikationen indeholder følgende batchjob:

  • Opdatering af kommune cache

Jobbet initialiseres ved start af Wildfly. minlog2.properties indeholder parametre til konfiguration af jobbet – her markeret med fed:

sql.max.logevents.allowed.in.query=10000
federation=test
organisationjob.start.hour=1
organisationjob.start.minute=0


Jobbet startes hver dag på et bestemt tidspunkt (her hvert 10 minut mellem kl. 03.00 og kl. 04.00). Her cleanup job:

Alle rækker som er ældre end days.to.remain.persisted (her 2x365) fra dags dato slettes med en limit på sql.delete.batch.size (her 10000). Efter hvert batch tjekkes den samlede tid for den aktuelle afvikling, og hvis der er gået mere tid end angivet  i cleanupjob.runtime.max (her 4 minutter), så afsluttes aktuelle afvikling.

Et enkelt batch skal være færdigafviklet inden der er gpet 5 minutter, da dette er timeout for transaktioner.

Ved nuværende properties så vil opydningsjobbet blev afviklet 6 gange indenfor 1 time.

Hvert jobbet kører indtil der ikke er flere at slette eller den tid der afsat til hver afvikling er nået.

Kommune cache (kommunekode, kommunenavn) indlæses ved opstart. Se :

<jboss>/standalone/configuration/kommuner.json

Filen er iøvrigt en kopi af kommuneinformationer taget fra grunddata - https://dawa.aws.dk/kommuner.

Se i øvrigt Applikationslog

2.15. Backup

Der skal tages backup af minlog2 databasen og evt. konfigurationsfilerne nævnt i installationsvejledningen.

2.16. Belastning

Servicemålene herunder er for henholdsvis MinLog 2 RegistrationService og LookupService.

Service

Servicemål

Svartider opdatering

95 % af tilfældene ≤ 6,5 sek


98 % af tilfældene ≤ 15,5 sek

Svartider forespørgsler

95 % af tilfældene ≤ 2,5 sek


98 % af tilfældene ≤ 5,5 sek


2.16.1. Baggrund for vurdering af belastning

TBD

  • No labels